min katt

Cat and Girl
När jag föddes levde Cicoka. När jag låg på golvet och kröp så var hon alltid där för mig, bredvid mig, det finns foton av det. Sen blev hon gammal, fick någon sjukdom i magen och dog. Men jag förstod inte det. Har inget minne av det, att mina föräldrar åkte iväg för att söva ner henne, att hon inte kom tillbaka hem till oss. Jag var några år gammal, så det är inte så konstigt att jag inte kom ihåg det. Egentligen har jag inga specifika minnen av Cicoka, mina föräldrar har berättat och pratat om henne och jag har vissa bilder framför mig, men ingenting skarpt. Sedan blev jag lite äldre, gick på dagis och berätta att Cicoka är en av mina bästa vänner - fast hon var död. När vi hade en liten biltur genom Sverige med mina föräldrar kom jag ihåg att jag tittade ut genom fönstret för att se om Cicoka fanns någon stans i himlen, som ett moln format till en katt. Jag fantiserade om henne, hur hon skulle kunna trivas i nutid om hon fortsatte leva, hur jag skulle stryka min hand över hennes mjuka päls och kittla henne lätt på magen och hon skulle säga mjau och röra lite med tassarna. Jag tänker fortfarande hur det skulle kunna vara med henne om hon fortsatte leva. Men hon är död.
Så. Jag började och jag fortfarande fantiserar om nya katter, andra katter. Kanske om en norsk skogskatt, de är så vackra. Eller en bondkatt (Cicoka var en bondkatt) med sina svarta och vita fläckar, eller också en snövit katt, lite halvfet med långt pälshår. När jag vaknar på morgonen ligger den vid mina fötter, halvt under täcket och myser. När jag sitter i sängen och läser en bok eller pluggar min läxa så kommer min katt och stryker svansen mina ben och sedan sätter sig i mitt knä. Sedan, när jag virkar blir arg på min katt för att den leker med mitt garnnystan eller när mina föräldrar tröttnar på alla märken av klorna på vår skinnsoffa. När vi reser bort, till exempel till Ungern på julafton så tar någon vänlig vän hand om våran katt och när jag kommer hem, tillbaka, så hoppar den upp i mitt knä och vill inte sluta gosa med mig.
Så, jag drömmer och fantiserar om en katt.

1 kommentar:

  1. åh jag har en kisse som är en blandning mellan norsk skogkatt och perser. liten och lurvig, hur kelig och snäll som helst :D

    SvaraRadera