Det verkar som att alla har något att säga om tsunamin och jordbävningen i Japan, så då ska jag väl säga lite kort om min del.

Igår hade jag föredrag om kärnkraft i geografi, det var något efter lunchtid. Vi var en grupp om fyra personer som pladdra om kärnkraft, ni kan inte tänka er hur mycket jag har tröttnat av ordet kärnkraft.
Men i alla fall, bland annat hade min föredragsgrupp med om varför det är farligt att ha kärnkraft i länder där det är risk för jorbävningar.
När föredraget var slut fick vem som helst fråga en fråga om kärnkraft.
En i min klass frågade varför inte ett kärnkraften i Japan har drabbats av jordbävningar när det händer så ofta.
- Ingen enkel sak att ge svar på men det har väl med att göra att Japan har haft tur och att byggnaderna till reaktorerna är byggda för bättre säkerhet, svarade vi.

Sedan var lektionen slut och vi fortsatte med resten av dagen i skolan. Efter sista lektionen kom min geografilärare till korridoren. Endast jag och tre andra var kvar, alla andra hade redan gått hem.
Hon berättade att en jordbävning just höll på i Japan och kärnkraftsverk är drabbade.

Jag vet inte varför, men jag tror inte att jag fick uppfattning om hur allvarligt det var för ens senare på kvällen.
Är det inte läskigt att vi just hade pratat om kärnkraft och jordbävningar och precis i Japan...? Och att allt detta skedde medan vi pratade.

Livet är allt underligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar