Experiement med sömn.


Bild: j-a-g.tumblr.com
Jag såg den här dokumentären idag. Tänkte att jag själv ska experiementera med min egen sömn. Jag upplever mig själv alltid trött, det var väldigt längesen jag kände mig pigg. Antingen är jag övertrött för att jag sover för mycket eller för trött för att jag har sovit för lite. Det beror nog på att jag inte har ett tidschema med min sömn, vissa nätter sover jag oroligt och andra nätter sover jag långt och djupt. Det hela blir väldigt ojämnt. Tänkte att jag ska följa några saker från natten nu på måndag till skolavslutningen fredagen den 10:e juni.
  • Bada en timme innan sovdags.
  • Endast ligga i min säng efter badet, och får då bara läsa.
  • Sova under ett tidschema, inte spendera mer än två timmar i mitt rum än när jag sover.
  • Inte dricka kaffe på kvällen. Helst inte på hela dagen.
  • Ha det så mörkt som möjligt när jag lägger mig, och ha det så ljust som möjligt när jag vaknar.
  • Äta proteinrik frukost och mer kolhydrater vid middagen.
  • Avslappningsövningar tjugo minuter innan jag somnar.
  • Vara inne på datorn bara mellan 1-2 timmar om dagen.
  • Endast lyssna på klassisk och lugn musik på min iPod.
  • Inte titta på TV-program, bara filmer på TV:n om det behövs.
  • Äta bara sötsaker på helgerna, endast mörk choklad på vardagar.
Får vi se om jag håller mitt schema tills skolavslutningen. Eftersom jag inte har fler tunga arbeten kvar den här terminen kommer det nog gå bra. Förmodligen kommer jag inte vara stressad under dessa dagar. Återkommer senare om det har gått bra. Har någon där ute tips på lugn och klassisk musik? Eller något annat tips för bra sömn? (OBS! Jag vet folk som har tipsat mig om att dricka mjölk innan man lägger sig men jag gillar inte att dricka mjölk, bara så att ni vet.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar